بە کام بەڵگە عاشورا لە مانگی موحەرەمدایە

بە کام بەڵگە عاشورا لە مانگی موحەرەمدایە

408 خوێندراوەتەوە

محەمەد لەتیف

عاشورا بریتییە لە ۱۰ ڕۆژی ڕووبەڕوو بوونەوەی موسی (س.خ) دژ بە زوڵم و ستەمی فیرعەون ، تاوەكو لەڕۆژی دەیەمدا توانی فیرعەون ناچار بكات بەئازاد كردنی بەنی ئیسرائیل و هەر لەم ڕۆژەدا توانیان لەژێر دەستی فیرعەون كۆچ بكەن بەهۆی ئامادەكاری پێشتریان بۆ ئەو كۆچە.
‌ئەگەر عاشورا جووت نیە بەهەمان (۱۰/أبیب) ی جوەكان چۆن لەگەڵیاندا ڕۆژوی عاشورا گیراوە لەسەردەمی پێغەمبەرایەتیدا لەكاتێكدا جولەکە ساڵنامەكەیان هەتاوی-هەیڤی‌یە؟!..
ئایا ئەمە سەلمێنەری ئەوە نیە كەهەردو جولەكەو موسوڵمانان هەمان ساڵنامەیان هەبوو لەسەردەمی پێغەمبەرایەتیدا؟ ، ئەدی ئەوە نیە پێغەمبەری خوا (د.خ) لەگەڵ یادی عاشورای جوەكاندا بەڕۆژو دەبێ و ئەو یادە بەرز ڕادەگرێت؟..
ئەم ڕیوایەتانەو ڕیوایاتی تریش سەلمێنەری ئەوەن ساڵنامەی ئیسـلام لەسەردەمی 23 ساڵی پێغەمبەرایەتیدا هەتاوی-هەیڤی (شمسي-قمري) و نیمچە جێگیر بووە هاوتای ساڵنامەی جولەكەكان ، یان وەك قورئان دەفەرموێ:
(إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ ۚ....) التوبة/۳٦

ئایا لەو ڕۆژەوە كەئاسمانەكان و زەوی دروستكراون ساڵنامە بەجۆرێك بووە كەچی لەتەورات و لای جولەكە بەجۆرێكی دی؟!!..

فقد روی البخارﻱ ومسلم عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: (قدم النّبي - صلّی الله علیه وسلّم - المدینة فرأی الیهود تصوم یوم عاشوراء ، فقال: ما هذا؟ قالوا: هذا یوم صالح، هذا یوم نجّي الله بني إسرائیل من عدوّهم، فصامه موسی - عند مسلم شكراً - فقال رسول الله صلّی الله علیه وسلّم: فأنا أحقّ بموسی منكم، فصامه وأمر بصیامه).

عن عائشة رضي اللَّه عنها قالت: " كان عاشورا‌ء یصام قبل رمضان، فلما نزل رمضان كان من شا‌ء صام، ومن شا‌ء أفطر".
وفي روایة : " كان یوم عاشورا‌ء تصومه قریش فی الجاهلیة، وكان رسول اللَّه صلی الله علیه وسلم یصومه في الجاهلیة، فلما قدم المدینة صامه، وأمر بصیامه، فلما فرض رمضان ترك یوم عاشورا‌ء، فمن شا‌ء صامه، ومن شا‌ء تركه" .
أخرجه البخاري ، ومسلم ، وأبو داود ، والترمذي ، ومالك في "الموطأ" ، وأحمد ، وابن خزیمة.
وعن عبد اللَّه بن عمر رضي اللَّه عنهما قال: "كان عاشورا‌ء یصومه أهل الجاهلیة، فلما نزل رمضان قال: من شا‌ء صامه، ومن شا‌ء لم یصمه" .
وفي روایة : وكان عبد اللَّه لا یصومه إلا أن یوافق صومه.
وفي روایة لمسلم: " إن أهل الجاهلیة كانوا یصومون یوم عاشورا‌ء، وأن رسول اللَّه صلی الله علیه وسلم صامه، والمسلمون قبل أن یفرض رمضان، فلما افترض، قال رسول اللَّه صلی الله علیه وسلم : " إن عاشورا‌ء یوم من أیام الله، فمن شا‌ء صامه، ومن شا‌ء تركه" .
وفي روایة له أیضاً : " فمن أحب منكم أن یصومه فلیصمه، ومن كره فلیدعه" .
أخرجه البخاري ، ومسلم ، وأبو داود ، وابن ماجة ، والدارمي ، وابن حبان ، والبیهقي.

وعن عائشة رضي اللَّه عنها: " أن قریشاً كانت تصوم عاشورا‌ء في الجاهلیة، ثم أمر رسول اللَّه بصیامه، حتی فرض رمضان، فقال رسول اللَّه صلی الله علیه وسلم : من شا‌ء فلیصمه، ومن شا‌ء فلیفطره" .
وفي روایة للبخاري: " كانوا یصومون عاشورا‌ء قبل أن یفرض رمضان، وكان یوماً تستر فیه الكعبة.." .
أخرجه البخاري ، ومسلم ، وأبو داود ، والترمذي ، والدارمي ، ومالك في "الموطأ" ، وأحمد ، وابن حبان ، والبیهقي ، والبغوي في "شرح السنة".

تەنانەت یەك ڕیوایەت نیە بڵێ عاشورا لە (محرم) دایە!.. ، بابزانین لای جولەكەكان عاشورا لەچ مانگێكدایە؟

3 وَقَالَ مُوسَى لِلشَّعْبِ: «اذْكُرُوا هذَا الْيَوْمَ الَّذِي فِيهِ خَرَجْتُمْ مِنْ مِصْرَ مِنْ بَيْتِ الْعُبُودِيَّةِ، فَإِنَّهُ بِيَدٍ قَوِيَّةٍ أَخْرَجَكُمُ الرَّبُّ مِنْ هُنَا. وَلاَ يُؤْكَلُ خَمِيرٌ. 4 اَلْيَوْمَ أَنْتُمْ خَارِجُونَ فِي شَهْرِ أَبِيبَ. سفر الخروج 13: 3، 4

1 «اِحْفَظْ شَهْرَ أَبِيبَ وَاعْمَلْ فِصْحًا لِلرَّبِّ إِلهِكَ، لأَنَّهُ فِي شَهْرِ أَبِيبَ أَخْرَجَكَ الرَّبُّ إِلهُكَ مِنْ مِصْرَ لَيْلًا. سفر التثنية ١٦: ١

1 وَكَلَّمَ الرَّبُّ مُوسَى وَهَارُونَ فِي أَرْضِ مِصْرَ قَائِلًا:
2 «هذَا الشَّهْرُ يَكُونُ لَكُمْ رَأْسَ الشُّهُورِ. هُوَ لَكُمْ أَوَّلُ شُهُورِ السَّنَةِ. سفر الخروج 12: 1-2

لەڕیوایەتەكانەدا بەئاشكرا دیارە هەردو ساڵنامەی جولەكەو ئیسلام هەمان ساڵنامەن و ‌مانگی (أبیب) ی عبریش كەنیمچە جێگیرە لەسەرەتای بەهاردایە وەك مانگی (ربیع الأول) ی ساڵنامەی (هەتاوی-هەیڤی) و هەردوكیان بەهیلالی مانگی ئازاری زاینی دیاریدەكرێن ، تەنانەت (أبیب) ناوێكی عبریەو بەواتای بەهار (ربیع)ە ، بۆیە عاشورا دەكاتە (۱۰/ربیع الأول) نەك (محرم)! ، ساڵنامەش عبری یان ئیسلامی لەسەردەمی پێغەمبەرایەتی‌دا هەمان ساڵنامە بوونەو بەشێوازی (هەتاوی-هەیڤی) بوون ، ڕیوایەتەكانیش سەلمێنەری ئەوەن كەهەمان ساڵنامە كاری پێكراوە دەنا چۆن پێغەمبەر (د.خ) هاوكات لەگەڵ جولەكەكاندا ڕۆژوی عاشورای گرتووە؟!.

با بزانین قورئان لەبارەی دەقە عبریەكانەوە چی دەڵێت:

(وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ * وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ).
سورة إبراهيم/٥-٦

ئەم دوو ئایەتە جگە لەپشـتگیری بۆ دەقەكانی تەورات لەسـەرەوە بەهەمان شـێوەی یەكێ لەڕیوایەتەكانی سەرەوە بە (أیام اللە) ناوی ئەو ڕۆژانە براوە كەموسا (س.خ) و قەومەكەی لەمیسر دەرچون لەژێردەستەیی و كۆیلەیی فیرعەون.